Nieuwjaarsbijeenkomst 2018

Locatie:
El Campus, Etten Leur
Datum:
Dinsdag 16 januari 2018
Ontvangst:
15:30 uur
Aanvang:
16:00 uur
Einde:
19:00 uur

 

Programma:

16:00 - 16:05u - Opening door bestuur KMWB

16:05 - 16:15u - Leden pitch

16:15 - 17:00u - Algemene Leden Vergadering 

17:00 - 17:15u - Pauze

17:15 - 18:00u - Succesverhaal "De mening voorbij"

18:00 - 19:00u - Netwerken, napraten onder genot van lichte maaltijd 

 

Meer over de inhoud:
 
Leden pitch
Gelegenheid voor (1) van onze gewaardeerde leden om zich in 10 minuten aan de andere KWMB-leden te presenteren.
Wie wil? Meld je aan!
 
Algemene Leden Vergadering
Jaarverslag 2017  (volgt in januari 2018)
Agenda ALV 2018  (volgt in januari 2018)
 
"De mening voorbij"

"ze willen een i-pad", zei de duurbetaalde consultant informatie management tegen me. "Het maakt niet uit of ze er wat mee kunnen, als ik maar een i-pad voor ze regel."

Herken je dat? De oplossing weten we al, het probleem moeten we er nog even bij zoeken. Toch gaat dit verhaal niet over het macho-gedrag van de één en het calimero gedrag van die ander. Dit verhaal gaat over wat daaraan vooraf ging.

In 2012 werd ik gevraagd om te ondersteunen bij een langlopend en vaak hoogoplopend geschil binnen de politie-organisatie. Er moest één manier komen om het proces waarmee dienders gebriefd worden met ict te ondersteunen. Er waren al heel veel projecten op stukgelopen. Het probleem zat er in dat de vertgenwoordigers van rotterdam het niet eens waren met die van amsterdam, en dat vervolgens werd geconstateerd dat de oplossing van den haag toch echt niet ging werken in utrecht. Er was een padstelling, veel discussie en geen enkel geloof in gezamenlijke oplossing. Er moest nu maar eens gekozen worden wie er ging winnen.

Het dilemma sloot aan bij een andere observatie die de leden van mijn team hadden gedaan. Het voorbeeld was exemplarisch voor nog veel meer ict ontwikkelprocessen. Wij hadden de opdracht om hier een weg uit te vinden. Wat we zagen was nu we er op terug kijken eigenlijk heel simpel. Er leken twee rollen te zijn omgedraaid. De Ict specialisten hadden de opdracht om aan de politiespecialisten de vraag te stellen "wat wil je hebben?" Vervolgens gingen politiespecialisten benoemen wat ze precies wilden hebben en gingen Ict specialisten nadenken hoe dit dan in het politieproces tot werking kon komen. Die ene vraag leidde tot heel veel onbedoelde consequenties. Want wat weten politiespecialisten nu van Ict? En wat weten ict specialisten nu van het politiewerk? Beiden weten een beetje van de ander.

We hebben besloten dat we gingen inzetten op het veranderen van die centrale vraag. Stop met vragen "wat wil je?", start met vragen "wat doe je?"

Lijkt simpel, maar het bleek dat daar een volledig andere manier van werken bij hoorde.
Het moeilijkste was nog dat we zo gewend zijn aan die eerste vraag. En daarbij hoort het antwoord: "Ik vind er het volgende van, dus regel dat voor me."

Inmiddels staat er al weer een paar jaar een nieuw ict systeem voor de briefing, dat in heel Nederland gebruikt wordt. De vertegenwoordigers van de eenheden die hierin hebben meegewerkt gaven bij de introductie daarvan het volgende commentaar: "dit is precies waar we om gevraagd hebben, en het doet nog meer dan we hadden verwacht."

Wil je weten hoe we dat geflikt hebben?