QESH 4.0 Event

Locatie:
Het Awarehouse, Industrielaan 15 te Scherpenzeel
Datum:
Dinsdag 24 september 2019
Ontvangst:
12:30 uur
Aanvang:
12:30 uur
Einde:
20:00 uur

 

 

Workshop 1. Werkplezier - Eric van de Straat

 

Natuurlijk hebt u de medewerkers voorop staan. En haalt u het beste uit hen … Toch? Nou…, wist u dat maar tien tot twintig procent van het personeelsbestand in Nederland vindt dat hun werkgever het beste uit hen haalt?! Hoe het anders kan? Daarover vertelt Eric van de Straat op 24 september tijdens het landelijke QESH event van vijf kwaliteitskringen.

 

Gemiste kans

Van de Straat ontdekte de schokkende cijfers in een Integron-onderzoek uit 2018. “Er is nog een wereld te winnen”, concludeert hij. “Veel bedrijven weten het ziekteverzuimpercentage precies. Net als het gemiddeld aantal ziekmeldingen per medewerker en de kosten hiervan. Maar niet de kosten van medewerkers die geen ruimte krijgen hun kwaliteiten goed tot hun recht te laten komen. Bij LEAN wordt onderbenutting van potentieel dan ook vaak als achtste verspilling toegevoegd!”

 

Begin al vóór ‘t begint…

Tijdens zijn workshop op het event brengt Van de Straat een mix van kennis en doen. Zo vertelt hij over de ervaringen van sociale innovatie via een ‘Leren van elkaar Kring’. Met onderwerpen als lichamelijke vitaliteit, mentale fitheid en preboarding-onboarding (inwerkperiode en de periode ervóór). Van de Straat deelt ook welke werkgevers en branches het in Nederland goed doen. En vooral: wat wij van ze kunnen leren

 

Salaris nog steeds op 1, …..maar hoe lang nog??

“Weet je dat 3 tot 4 op de 10 nieuwe, jonge medewerkers binnen de kortste keren weer vertrekt? Wat een kapitaalvernietiging! Investeer liever in hoe je ze houdt in plaats van steeds weer nieuwe te zoeken.” Hoe? “In ieder geval niet door salaris en arbeidsvoorwaarden voorop te stellen. Want die zijn nog wel belangrijk om voor een werkgever te kiezen, maar andere redenen winnen snel terrein.” Zie de tabel. “Je echte ambassadeurs zijn betrokken én halen veel van hun voldoening uit hun eigen bijdrage daaraan. Dát helpt voor de kwaliteit van je producten.”

 

Over Eric van de Straat

Hij werkte als HR-specialist ruim 25 jaar in de zorg en bij technische bedrijven. Inmiddels runt Van de Straat al dik 17 jaar zijn eigen onderneming STRAIGHT Human Support. Hiervandaan helpt hij organisaties meer uit hun grootste kapitaal te halen.

 

Workshop 2. Quick en easy kaizen methode - Pascal Smits

Eigenlijk willen we het allemaal wel: verbeteren en minder verspillen. Of het nou slimmer omgaan is met tijd of minder voorraad houden. Een praktische manier hiervoor? Quick & Easy Kaizen. Pascal Smits weet er alles van. Op 24 september laat hij het je ervaren tijdens een workshop bij het landelijke QESH 4.0 event, dat we organiseren samen met vier andere kwaliteitskringen.

 

Weg met kleine verspillingen

“Verbeteren zou je niet alleen projectmatig moeten doen, maar eigenlijk gewoon de hele dag in allerlei kleine dingen”, vindt Smits. “Vraag je je bijvoorbeeld af waarom je onnodig zoekt naar gereedschap, materialen en informatie? Quick & Easy Kaizen richt zich erop om die kleine verspillingen op de werkvloer weg te nemen.”

 

Vier je succesjes

De grootste valkuil volgens hem? “Dat enkele mensen in het bedrijf de brandjes blussen en problemen niet blijvend oplossen. Bij Q&E Kaizen gaat iedereen aan de slag met verbeteren en borgen in de dagelijkse werkwijze. Zo voelen mensen zich meer betrokken en krijgen ze inspiratie van elkaar.” Een handige manier hiervoor is gebruikmaken van een visueel werkstation. “Mensen zetten hier binnen 2 minuten hun verbetering in met een vóór en ná foto en delen dit eenvoudig met collega’s wereldwijd. Zo vier je de kleine stapjes en maak je ze meer zichtbaar.”

 

Maak afwijkingen zichtbaar op de werkplek

In een voorbeeld laat Smits het zien. “Zijn de verpakkingsdozen op? En kun je dus je product niet op tijd verzenden? Hang dan een papieren pijl op de plek vanaf waar in de stapel je nieuw moet bestellen. Simpel, goedkoop en visueel, zonder in een systeem te hoeven kijken. Even een fotootje maken van hoe het was en hoe het nu is en klaar is Kees. Door deze kleine verbetering hoef je niet steeds onnodig te zoeken, dingen te regelen en te wachten. Je helpt met een kleine verbeterstap weer mee aan een vloeiend verloop van het proces. Alle stapjes samen zorgen voor een grote stap vooruit.”

 

Over Pascal Smits

Hij werkt al jaren als senior Leanprofessional bij Q-Consult Progress Partners. Binnen deze functie werkt Smits zowel als programmamanager bij de inrichting van Quick & Easy Kaizen als in de rol van trainer en coach op de werkvloer.

 

Workshop 4 Hoe lean kan arbo zijn - Rob Snippe

 

 

De grootste valkuil bij lean werken? “Dat we focussen op makkelijke pietluttigheden en dat de dingen waar je echt wat mee kunt bereiken, onveranderd blijven.” Zo ziet Rob Snippe lean en arbo bij veel organisaties. Hij geeft je op 24 september volop tips om het beter te doen. Dat gebeurt tijdens zijn workshop bij het landelijke QESH 4.0 event, dat we houden met vier andere kwaliteitskringen.

 

Pak die adviesrol

“Ontbreekt een bordje nooduitgang? Dan geven we opdracht het te plaatsen”, schetst Snippe de veelvoorkomende arbopraktijk. “Maar …. wordt het daar echt veiliger van?” Een ander voorbeeld: “Sommige KAM-mensen zijn druk met zelf alle dingen regelen en uitwerken. Gevolg? Stapeltjes doelijstjes. Misschien moet je als KAM-coördinator meer in de adviesrol stappen. Bij Scania zijn de arbo- en kwaliteitsspecialisten bijvoorbeeld wel betrokken bij die lijstjes, maar dan vanuit een ondersteunende positie. Lijstjes zijn immers geen doel op zich; er hangen kritische prestatie indicatoren aan!”

 

Lapmiddel of oplosmiddel

Ook ziet hij in het bedrijfsleven vaak dat medewerkers aan een opdracht beginnen, maar eerst de fouten van collega’s moeten herstellen. Hij inspireert mensen graag met de Scania-aanpak: “Je laat een opdracht zo goed mogelijk bij jou weg gaan en dus goed aankomen bij collega’s. Zo heb je alleen maar zinvolle schakels in plaats van onnodig herstelwerk. Dit maakt je hele product beter én fijner, want alles loopt gestroomlijnd.”

De kennis is er allang

Een continu kwaliteitsproces hebben bedrijven volgens hem meestal wel. “Dit richt zich echter vaak alleen op het product. Ik stimuleer dat je dit doorzet naar de kwaliteit van de productie, de betrouwbaarheid naar klanten en naar veiligheid en milieu. Maak het onderdeel van je dagelijkse bedrijfsvoering. Dan ben je écht lean bezig.”

 

Over Rob Snippe

Snippe kijkt als arbeidshygiënist naar de relatie tussen werk en gezondheid: dingen waar je op lange termijn ziek van kunt worden. Daarnaast richt hij zich als veiligheidskundige op ongevallen; de dingen die meteen effect hebben. Dit doet hij parttime bij Scania en vanuit zijn bedrijf Snippe Safety & Health.